יום ראשון, 15 במרץ 2009

תקציר

תלמידים: ליאן מאירי, חרות טקלה ולירן כץ
מורים מנחים: פנינה חכמון
חט"ב גוונים, ראש העין
מנהלת: שפרה סטרוצקי




הנושא: זיהום המים והתפתחות הפרח ציפורן-חתול.


מבוא: הצמחים גדלים ע"י מים נקיים אך ישנם מקומות בהם המים מזדהמים אך אותם צמחים האמורים מלהיות מושקים ממים

נקיים מושקים ע"י מים מזוהמים. אנשים חושבים שהשקיית צמחים במים משומשים/מזוהמים חוסך במים אך מצד שני זה פוגע

בגדילת הצמח. בחרנו בנושא זה משום שאנו דואגות לצמחים ורוצות לבדוק את השפעת זיהומי המים על גדילת הצמח.

ציפורן חתול, צמח בר, בעל פרחים צהובים או כתומים. הסוג מכיל בין 12 ל-20 מינים של צמחים חד- שנתיים או רב-שנתיים,

עשבוניים.

זיהום מים הוא מצב שבו ריכוזם של חומרים מסוימים אשר אינם מהווים חלק טבעי מתכולת המים עולה. כתוצאה מכך, תפקוד

המערכת האקולוגית ויכולת הניצול של המים ע"י בני אדם נפגעת.


שאלת החקר: כיצד משפיע סוג זיהום המים על התפתחות הפרח ציפורן-חתול?


השערה: בהשקיית הפרח במים הפרח ימשיך לגדול בקצב זהה וימשיך להתפתח.
בהשקיית הפרח בדלק יגרום לתמותת הפרח לאחר זמן קצר מאוד.
בהשקיית הפרח בסבון לא יגרום לתמותת הפרח אלא להמשך גדילתו ואולי יעזור גם להתפתחות הפרח.
בהשקיית הפרח באקונומיקה הפרח לא יתפתח ויגרום לתמותת הפרח לאחר זמן קצר.


תיאור התהליך: חילקנו את 20 הפרחים לקבוצות של חמישה פרחים לקבוצה סה"כ 4 קבוצות. לכל קבוצה ניתן שם זיהוי:
קבוצה מס' 1, בקרה- מים
קבוצה מס' 2- דלק
קבוצה מס' 3- סבון כלים.
קבוצה מס' 4- אקונומיקה.
מהלנו את המים בסוגים שונים של זיהום ולאחר מכן השקנו את הפרחים במים המזוהמים.


ממצאים: בהשקיית הפרח במים הפרח המשיך לגדול ולהתפתח כרגיל.
בהשקיית הפרח בדלק גרם לתמותת הפרח מידית, לאחר יומיים- שלושה.
בהשקיית הפרח בסבון לא גרם דבר להתפתחות הפרח אלא הפרח המשיך בגדילתו.
בהשקיית הפרח באקונומיקה הפרח החוויר ונהיו בו חורים ובכך גרם לתמותת הפרח.

מסקנות: ניתן להסיק שאנו יכולים לחסוך במים ע"י שימוש חוזר במים, אך לא בכל מצב.
ניתן להשתמש במים שעברו שימוש כגון סבון כלים להשקיית הפרחים במקום לבזבזם ולהשליכם.
אך אנו צריכים לשים לב שלא בכל מים אנו יכולים להשתמש שנית, כדי להשקות את הפרחים איתם
כי גם הפרחים רגישים לסוג ההשקייה זאת אומרת שלא ניתן להשקות פרחים עם דלק או אקונומיקה כי זה יהרוג את הפרח.

2 תגובות:

  1. בנות,
    א. ערבבתן תקציר עם דוח ניסוי. יש להפריד ביניהם. ראשית, רשמו דו"ח, ואח"כ נסחו תקציר עפ"י ההפניות בבלוג שלי, כולל חוברת התקצירים.
    ב. נסחו ביתר בהירות כל תת-נושא בדוח.
    ההשערה, לא ברורה. בתאור התהליך, הורידו פרטים מיותרים, וציינו מה המשמעות של השקייה בנוזלים השונים? האם בריכוז הרגיל שלהם, או שמהלתם אותם?
    הוסיפו תוצאות ומסקנות, והמלצות לעתיד.
    בהצלחה, פנינה.

    השבמחק
  2. שלום בנות:
    הקפידו על ניסוח: א. הצמחים גדלים במים
    ב. אין צורך להסביר מדוע סימנתם את הצמחים, ומדוע צילמתן.
    ג.ניסוח ההשערה: מה הכוונה תגובות קיצוניות? הוא ישתולל? עליכן לפרט מה אתן שיערתן. ישנה צבע, עלים יפגעו, ינבול....
    ד.עדיין לא ברור אם מהלתם במים.
    ה. מה עם המשך הפרטים? תוצאות, הסבר, מסקנות והמלצות?
    סיימו בהקדם,
    חג שמח,
    פנינה.

    השבמחק